Espais 2

Cada setmana els alumnes de 1r, 2n i 3r fan Espais: una sessió d’una hora i mitjà.
Aquests són els espais que estan fent aquest any:

Artista

A l’espai de l’artista es desenvolupen les qualitats artístiques de nens i nens: utilització dels colors, distribució de l’espai, concepció estètica, combinació lletres-dibuixos, coneixement de l’entorn…

Paral·lelament es treballa la creativitat, l’autonomia, la valoració del treball dels altres, el treball en grup…

Algunes de les activitats es basen en baixar al pati i agafar fulles caigudes dels arbres per construir obres d’art personals combinant-les amb colors de diferents tipus.

També es fan cal·ligrames, és a dir, barreja de lletres i dibuixos.

Parlem amb el cos

Parlem amb el cos és un espai on donem lloc a les emocions, a com ens trobem i com ens sentim des d’una vesant espontània, flexible.
L’ expressió corporal com el teatre, pot ésser un mitjà de comunicació d’aquestes emocions. Ens permetrà experimentar com el nostre cos parla sense verbalitzar paraules.
 A través de contes, petits relats inventats per ells i/o situacions viscudes al nostre dia a dia, donarem l’espai a aquelles emocions desconegudes o que són més difícils d’ entomar (la vergonya, la ira, la por, la tristesa).
D’ altra banda obrirem les portes a l’ alegria, la sorpresa, l’amor, la felicitat.

 Jocs de pensar

És un espai on es pretén que els infants desenvolupin el seu pensament i les seves habilitats mitjançant diversos tipus de jocs matemàtics.

Alguns són jocs de sempre (com el Rummi, l’Uno o el  dòmino triangular).

 i d’altres són jocs més nous (com el  Chocolate fix, el Rushhour o el Speed Cubs.

S’han ofert propostes diferents buscant tant la interrelació  entre alumnes de diferents grups com el gust pels jocs de taula.

Durant les quatre sessions s’han presentat diversos  jocs i s’ha intentat que tot el grup els conegués i hi dediqués una estona a jugar-hi.  A partir d’aquí tothom ha pogut decidir quin joc els agradava més o menys i seguir experimentant i jugant.

Joc simbòlic

És una activitat oberta i creativa on els infants es converteixen en els protagonistes de l’acció i representen diferents papers (personatges) que poden relacionar amb situacions de la vida quotidiana.
“Jugar per al nen és la possibilitat de retallar un trosset de món i manipular-lo, sol o acompanyat d’amics, sabent que allà on no hi pugui arribar ho pot inventar”. Francesco Tonucci
En aquest espai tots fan propostes sobre què jugar en cada sessió i es decideix per votació. A través del diàleg van adquirint més destresa comunicativa que els permet arribar a acords amb els companys per tal d’organitzar-se, repartir les tasques i els diferents rols.
Durant les quatre sessions han sortit propostes molt diverses. Finalment, s’ha construït: un gran hospital, un restaurant, mereixedor d’alguna estrella Michelin; un centre comercial amb moltes botigues i un hotel de 5 estrelles, on passar unes bones vacances en família.

Construccions

En aquest espai manipulem diferents objectes i materials, per a experimentar i crear i  així ajudar a desenvolupar la capacitat de concentració, la creativitat i l’estructuració del pensament individual i col·lectiu.
Utilitzem el Kapla, els Magnets, Lego i fustes de diferents mides on els infants aprofundeixen en les seves creacions i desenvolupen la seva imaginació amb el treball inconscient de la geometria.
Al llarg d’aquestes 4 sessions els alumnes han creat els seus propis projectes o els projectes col·lectius tenint en compte que l’arquitectura i les construccions formen part de les nostres vides i de la nostra imaginació.

Cuina sense foc

Cuinar és una activitat que agrada molt als nens i nenes. Aquest espai ofereix un treball cooperatiu, a l’hora que es gaudeix i es manipula aliments que estan a l’abast de l’alumnat. Cercar, decidir, posar-se d’acord, organitzar-se, escriure, dibuixar, cuinar, manipular, tallar, pintar… són accions que són presents a les sessions.
A la 1a sessió s’ha explicat l’objectiu de les sessions, preparar un berenar. En grups de 3 o 4 han buscat una recepta. S’ha consultat llibres de la Biblioteca i Internet.
A la 2a sessió s’ha redactat la recepta. Nom de la recepta, ingredients, procés i temps d’elaboració.
A la 3a sessió han fet un barret de cuiner. S’ha utilitzat cartolina, tisores, celo i colors.
L’últim dia, els alumnes han preparat el berenar i entre tots s’ha gaudit menjant-lo.

Experimentació

“El niño que tiene libertad y oportunidad de manipular y usar sus manos en una forma lógica, con consecuencias y usando elementos reales, desarrolla una fuerte personalidad”. Maria Montessori
En aquest espai tenim l’oportunitat de sentir, tocar, veure…. diferents materials.
A l’espai de l’hort aquestes setmanes s`han plantat patates, sortiran?
Per plantar-les han estat tallades per la meitat.
També es fan petits experiments; en aquest cas com es transporta la saba bruta per les plantes
L’aigua dona moltes oportunitats d’aprendre; fer bombolles de diferents mides,….